Pages

pondělí 5. srpna 2013

A Young Doctor's Notebook [Zápisky mladého lékaře] (2012)

- "Všichny tři mají syfilis." 
- "Ale né, doktore. Jen se někde nachladily. Můžete nám na to něco dát?"
- "Můžu. Lopatu."

Jestli mně můj filmový čuch neklame, tak dneska poprvé na blog umísťuju povídání o seriálu. Ano, je tomu tak. Vedou mne k tomu dva důvody. Jednak je to charakter seriálu, který má svou osobitou podobiznu a mezi množstvím seriálů tvoří škatulku sám pro sebe. A za druhé o tom chci napsat, abyste to náhodou nevynechali. Stojí to za to a nestojí to mnoho času. Ač bolestné to pro někoho možná bude. Ale šup k věci.

Jedná se o seriál, který zpracovává knížku povídek od ruského autora Bulgakova. Kdo ho nezná, nevadí. Snad postačí tento základní poznatek z Šojerulinovy naučné abecedy. Fakt, že dokážete z písmen ruského jména vytvořit slovo "kulag", sám o sobě znamená, že se nebude jednat o žádné ořezávátko. A to stejné platí o obsahu tohoto dílka (a tedy i televizního zpracování), které si servítky rozhodně nebere. Jedná se o příhody mladého doktora, který je jako premiant a čerstvý absolvent moskevské univerzity přidělen do ne zrovna nejpříjemnějšího prostředí, kde zjistí, že teorie a praxe jsou dvě hodně odvrácené strany jedné mince. Skončí kdesi v kruté ruské krajině a jeho ošetřovna je široko daleko jediným dílem člověka. Klasické české "na samotě u lesa" mínus 60 stupňů Celsia. Zde se odehrávají jeho první neprofesionální kroky jako profesionálního doktora a vy to můžete pohodlně sledovat z tepla domova. O pestrost osazenstva je postaráno díky dříve usedlému personálu, který stále drží v paměti úspěchy předešlého doktora Leopolda Leopoldoviče. Jestli bude mít pan doktor nějaké zákazníky a jak se s nimi popere, to už si nasledujte sami. Ano, myslím popere. 

Když máte strach otočit se zády.
Seriálové zpracování se vydalo cestou retrospektivní schizofrenie. Možná opět bude muset nahlédnout do mé naučné abecedy, ale ujišťuji, že dnes už to bude naposled. Všechny příhody mladého doktora totiž sledujeme formou vzpomínek jeho staršího já. Je to ovšem trochu originálnější neb starší já je ve vzpomínkách také a dokonce rozmlouvá se svou mladší verzí, hodnotí jeho činy, dává mu rady do života a snáší s ním jeho neúspěchy. Po první epizodě si uvědomíte, jak nádherně to funguje. A v dalších epizodách zjistíte, jak hodně se z tohoto konceptu dá vytěžit, občas z toho bude dokonce až mrazit. Tento koncept nepůsobí vůbec šroubovaně, ale má v seriálu své opodstatněné místo a smysl a dokonce nám pomáhá pochopit i děj, který se odehrává v přítomnosti. Jinými slovy retrospektivní schizofrenie na jedničku! Po rusku na pětku. Jako jeden z dalších velkých kladů vnímám černý humor. Ten by se dal krájet, snís a vyloučit v úplně stejné podobě a použít znovu. Takhle silné a kvalitní to je. Ponurá atmosféra a všudypřítomná plížící se smrt a přesto je to tak humorně vyvážené, že z toho rozhodně smutní nebudete. Pro někoho možná způsobí přimhouření oka explicitní zobrazení doktorského umění. V podaní našeho mladého doktora ovšem onen pojem "umění" trošku skřípe (při amputaci končetiny je to dokonce slyšet!). Rozhodně se tím nenechte odradit je to vykoupeno celkovým dojmem. A navíc i "operační" scény jsou prezentovány s takovou nenuceností a do celkové kompozice běžného dne našeho mladého lékaře krásně zapadají.

S kým bude náš mladý doktor souložit?
Ententýky...
Herecký koncert je úžasný. Hlavní dva proragonisté se výborně doplňují a společně jim to šlape. Nikdy bych nevěřil, že mě Daniel Radcliff tak přesvědčí, ale ten chlapec, který zůstal naživu, je skutečně vtipný a nadaný herec. Harryho Pottera mi připomínal jenom jednou a za to může obrovský kufr, který mu sekundoval. Tohle zjištění pro mne bylo největším překvapením tohoto seriálu. Vždycky jsem si myslel, že z dua Radcliffe/Grint bude právě Ron, který mě bude v jiných filmech zajímat a ohromovat. (Hermionu jsem z musel z tohoto srovnání vyřadit, protože by to nebylo fér. Důkazem budiž, že například o aktuálním filmu "Bling Ring" jsem moc dobrého neslyšel, ale viděl jsem trailer a dal mi přesně to, co jsem chtěl vidět. A chystám se na film, protože toho chci vidět víc. Ehm odkaz.)

Závěrem bych zdůraznil snad jediné negativum. Seriál má zatím pouze jednu řadu o čtyřech epizodách. Ještě k tomu jsou to takové malé jednohubky. Další série bychom se měli dočkat ke konci tohoto roku. A věřte tomu, že až dokoukáte poslední epizodu rozhodně se budete těšit. Podobnost návykovosti jako u morfia je čistě náhodná.

Příjemný zážitek a snad i vy uvidíte pověstná zářná světla Gračovky...


Přeje Šojerulin <(")


0 komentářů:

Okomentovat

Nebojte se, koukejte, komentujte a mějte se rádi!