Pages

pondělí 3. září 2012

Road to Perdition [Cesta do zatracení] (2002)

"A man of honor always pays his debts... and keeps his word."

Tentokrát bych rád napsal pár slov o úžasném Oscarovém snímku, od jehož uvedení letos uběhlo právě deset let. Oscara si tenkrát zasloužil svým scénářem, o který se postaral Conrad L. Hall (American beauty, Cool hand Luke). Toto dílo bylo zároveň posledním počinem pana Halla, který se nedožil Oscarové nominace, ani slavného triumfu. Tento snímek mu byl také po zásluze věnován.

Včetně výše zmiňovaného Oscara je na kontě Cesty celkem úctyhodných 54 nominací a z toho 21 ocenění, ze kterých můžeme jmenovat třeba BAFTA za scénář.

Výslednou kvalitu podporuje také hvězdný zástup herců, jako jsou Tom Hanks, Paul Newman, Jude Law, nebo tenkrát ještě méně známý Daniel Craig. Již samotné přečtení těchto několika jmen přislibuje pěknou podívanou a tu Vám mohu slíbit i já.

Cože si to říkal o mém klobouku?
Onen slavný příběh se točí kolem nájemného vraha Michaela Sullivana (Tom Hanks) a jeho rodin. Tedy jeho skutečné rodiny, dvou synů a manželky a jeho mafiánské rodiny, kde zastává pozici pravé ruky hlavního kmotra a vyřizuje pro něho špinavou práci. Vše funguje jednoduše, všichni se tváří šťastně a nikdo si na nic nestěžuje. Prostě taková idyla uprostřed spousty špinavých obchodů, pašovaného alkoholu a chladnokrevných vražd.

Soudržnost a loajalita uvnitř společenství začne být testována až když Sullivanova dítka začnou zajímat o tatínkovo zaměstnání. Akce 'Vezmi dítě do práce' v té době ještě nebyla tak rozšířená, tak se Michael Jr. rozhodl vzít věci do svých rukou a schová se v autě, zrovna když jede tatínek na noční šichtu. Na místě se pak ukryje tak, že má dobrý výhled na celé dějiště výslechu končícího mozkem na podlaze, což ho trochu rozruší. To má za následek vyzrazení jeho skrýše a tatínek se svým komplicem ho najdou. Proběhne očekávaný rozhovor v duchu 'tohle je chlapská záležitost, o které se v mateřské školce nemluví' a zdá se, že incident nebude mít dalšího pokračování. Stejný názor však nezastává John Rooney (Paul Newman), hlava celé mafiánské rodiny a nevlastní otec Michaela Sr., který do domu Sullivanových pošle pár svých lidí. Než se do celé věci stihne zapojit Michael, zůstane mezi živými pouze jeho syn. Oba poněkud ve spěchu opustí město a začnou osnovat odplatu.

Starému Rooneymu samozřejmě budou škodit tam, kde ho to bude bolet nejvíce, tedy v jeho náprsní tašce. O tom je vlastně celá další etapa filmu, duo Michael & Michael plení Rooneyho trezory v menších bankách a když se naskytne příležitost, nepohrdnou ani krevní mstou na některém z bývalých kolegů. Jsme svědky utužujícího se vztahu mezi otcem a synem, který nebýval vždy ideální, ale současné podmínky a bolest v srdcích oba dva stmeluje.

A když se pak zdá, že se všemi je zúčtováno, a že kufr auta se proměnil v dostačující pokladničku mají oba, jako každý správný kultovní odpadlík, chuť se usadit a žít život zase jako dřív, tedy alespoň tak, jak to okolnosti umožní. Jenže právě zde se dostáváme k jádru pudla, nemůžete jen tak rozpoutat válku a pak se najednou uklidit do ústraní a čekat, že vám to jen tak projde. Může se třeba stát, že některý z nájemných vrahů, kteří na vás dostali zálohu budou chtít svůj melouch i dokončit. A to se taky stane. Působivá závěrečná scéna, při které se Michael Sr. kouká z okna nového domu na rozvlněnou hladinu mořského zálivu, malý Michael si hraje někde na pláži a vše tak nějak smrdí tou pravou idylou je dotažena k dokonalosti. Bystřejším divákům dojde, že se teď musí něco stát. A režisér pak nechá onu scénu na plátně ještě dlouho. Dokud to nedojde i těm méně bystrým divákům. A pak ještě déle, dokud to nedojde opravdu všem. No, a pak se to stane a jdou titulky.

Oscarový příběh samozřejmě není takto jednoduchý a přímočarý, toto je pouze základní děj, ve skutečnosti je obohacen o množství souvislostí, intrik a pohnutých charakterů vedlejších postav. Ale na to už se podívejte sami ;-)

Je to filmový klenot z každého úhlu pohledu, ale, podle mého skromného názoru, není na tomto filmu nejlepší zrovna jeho scénář, ale je to strhující atmosféra. Řekl bych to asi takto, všichni víme, že ponurá, tajemná atmosféra se obyčejně navozuje potemnělou scénou a líně se převalující hustou mlhou. Ale u tohoto filmu mám pocit, že i bez mlhy a za pravého poledne by Vám po zádech běhal stejný mráz.

0 komentářů:

Okomentovat

Nebojte se, koukejte, komentujte a mějte se rádi!